Webová stránka textů písní Genius sdělila, že chytila společnost Google při krádeži textů písníček z jejich vlastní webové stránky a Google je následně pašoval jako bohaté výsledky ve vyhledávání, napsal zpravodajský deník Wall Street Journal v neděli.
Google zamítl jakákoliv podezření a nechal se slyšet, že texty písniček jsou licencovány od partnerů třetí strany, nejsou generovány z jiných webových stránek, jako je například právě Genius.
„Texty písniček v info-boxech v Google Vyhledávání jsou licencovány, negenerujeme je z ostatních webových stránek na internetu. Právě nyní vyšetřujeme tuto vzniklou situaci, a pokud data našich partnerů třetích stran pocházejí z protiprávních praktik či partneři porušují ustálenou a aprobovanou praxi, ukončíme s nimi všechny naše smlouvy,“ uvedla společnost Google via svůj Google Communications Twitterový účet.
Více o daném příběhu
Za účelem chycení Google při činu, Genius začal měnit kudrnaté jednoduché znaménka a přímé apostrofy, v té samé sekvenci, pro každou písničku. Když tedy uvozovky nebo apostrofy jsou přeloženy do čárek a teček používané v morseovce, sekvence utváří slovní spojení „red handed“ nebo-li česky „při činu“. Poté Genius jenom počkal a hned viděl, že se obsah objevil v boxech textů písní na Google Vyhledávání.
Boxy s texty písní
Google začal nabízet texty písní v info-boxech jako bohatý výsledek někdy v roce 2014, s tím, že uvedl, že všechny texty haTexd licencoval. V té době byly texty písní propojeny s Google Play.
Genius nejprve začal podezřívat, že Google může brát texty písní už v roce 2016, když jeden z jejich programových inženýrů zaznamenal, že Google verze textů písniček je velice neobvykle shodná s vlastní verzí webové stránky Genius, napříč tomu, že Genius získal definitivní verzi textů přímo od umělce samotného. Genius tvrdí, že na tohle začal upozorňovat Google, tedy že dochází ke kopírování textů písniček, a to už v roce 2017. V dubnu 2019 varoval společnost Google, že pokud bude zneužívat transkripce Geniusu, dopouští se tak porušení jeho obchodních podmínek a stejně tak i zákona autorských práv (antitrust law).
Proč by nás to mělo zajímat.
Stížnost Geniusu je jenom jedním příkladem jakési předtuchy toho, čemu čelí celá řada společností, neboť Google servery nabízejí čím dál tím více přímého obsahu už ve výsledcích vyhledávání. Jak již SEO a digitální marketér AJ Kohn zdůraznil na jeho Twitteru, poměr prokliknutí může rapidně klesnout, pokud budou texty písní nabízeny jako bohaté výsledky.
Firmy a vydavatelé tak investují hodně peněz do tvorby užitečného obsahu k přitáhnutí návštěvníků a monetizují na prodávání produktů, služeb nebo na reklamách na jejich vlastních webových stránkách. Info boxy a podobné formáty výsledků však často drží uživatele na Google, spíše než aby je poslal směrem ke tvůrcově webové stránce. Internetové vyhledávače drží provoz (a tedy sklízí jakékoliv odměny za to, co z toho přijde), zatímco ponechává všechnu tu těžkou práci na firmách a webových stránkách.
Jakákoliv občanská žaloba, kterou může Genius použít jako útok proti Google, je však ale oslabena tím faktem, že Genius není nositelem autorských práv k textům písniček. Avšak Google také čelí daleko většímu právnímu nátlaku pro údajné poškozování zákazníků, které mohou dát žalobě Geniusu daleko více na váze. Prozatím však Google zastává pozici ukazování prstu na jiné pro tyto problémy, jmenovitě pro jeho partnery.